Recykling odpadów opakowaniowych

Odpowiedzialność za recykling odpadów opakowaniowych spoczywa na wprowadzających je do obrotu przedsiębiorcach. W nowym artykule zgłębiamy ten temat i wyjaśniamy, co powinni wiedzieć właściciele firm, aby sprostać wymaganiom stawianym wobec nich przez polskie prawo.

Obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych

Art. 17 Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi nakłada na wybranych przedsiębiorców obowiązek zapewnienia recyklingu takich odpadów. Chodzi o opakowania w tej samej ilości i wykonane z tych samych materiałów, co opakowania wprowadzone na rynek. Artykuł ten szczegółowo omawia możliwości wywiązania się z tego obowiązku. Co więc na ten temat powinni wiedzieć właściciele firm? Jak przygotować się do samodzielnego przetwarzania odpadów?

Zgodnie z treścią wspomnianego artykułu,

„Wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany zapewniać recykling odpadów opakowaniowych takiego samego rodzaju jak odpady opakowaniowe powstałe z tego samego rodzaju opakowań jak opakowania, w których wprowadził produkty do obrotu”.

Może on spełnić ten obowiązek w jeden z dwóch sposobów przewidzianych przez ustawodawcę:

  • samodzielny recykling odpadów opakowaniowych;
  • zlecenie wykonania obowiązku recyklingu odpadów organizacji odzysku opakowań.

Przeniesienie obowiązku recyklingu odpadów opakowaniowych

Wybór drugiej z wymienionych opcji to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców niedysponujących sprzętem i infrastrukturą wymaganą do recyklingu odpadów opakowaniowych. Przebieg współpracy pomiędzy oboma podmiotami jest regulowany przez art. 17 Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Zgodnie z nim, powinna ona odbywać się na podstawie umowy pisemnej, a

„wprowadzający produkty w opakowaniach jest obowiązany przekazać organizacji odzysku opakowań dane niezbędne do realizacji przejętego przez tę organizację od niego obowiązku”.

To oznacza konieczność przedstawienia raportu sprzedażowego obejmującego informacje o

„wszystkich wprowadzonych przez niego do obrotu w danym roku kalendarzowym produktach w opakowaniach”.

Artykuł ten mówi też o konsekwencjach związanych z nieprzekazaniem pełnych danych do organizacji odzysku opakowań. W takim przypadku w stosunku do przedsiębiorcy zostaje naliczona opłata produktowa według aktualnego taryfikatora. Wysokość opłaty ustala się w oparciu o ilość niewykazanych w raporcie, a faktycznie wprowadzonych na rynek opakowań. 

Samodzielny recykling odpadów opakowaniowych

Ustawodawca przewidział możliwość samodzielnego recyklingu odpadów opakowaniowych przez firmę wprowadzającą je na rynek. Zgodnie z  art. 17 Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, jest to możliwe w dwóch przypadkach – jeśli:

  • wytwórca sam odbiera od klientów wprowadzone przez siebie do obiegu opakowania;
  • wytwórca zbierze odpady opakowaniowe od innych posiadaczy (przy zachowaniu zgodności rodzaju i ilości). 

W obu przypadkach przedsiębiorca musi zapewnić odpowiednie warunki do przechowywania odpadów. Powinny one być zabezpieczone przed wiatrem, szkodnikami, wandalizmem, zabrudzeniem, pożarem i innymi niekorzystnymi czynnikami. Taką ochronę gwarantują przede wszystkim dedykowane kontenery. W ofercie Ekombud znajdą Państwo wiele modeli przystosowanych do przechowywania i transportu odpadów opakowaniowych. Są to między innymi:

Zapewnienie recyklingu odpadów opakowaniowych wprowadzonych na rynek lub ich ekwiwalentu to nie tylko ustawowy obowiązek przedsiębiorcy, ale też wyraz troski o środowisko. Zmniejszając odsetek odpadów niepoddawanych ponownemu przetworzeniu, oszczędzamy zasoby naturalne i redukujemy ilość odpadów zalegających na miejscach składowania. Dzięki temu do wód i gruntów nie przedostają się szkodliwe substancje, a wszyscy możemy cieszyć się czystym, zdrowym otoczeniem. 

Źródło tekstu: https://ekombud.pl/blog/recykling-odpadow-opakowaniowych/

Najnowsze wpisy

Kompatybilne kapsułki do ekspresów Lavazza A Modo Mio

Firm wytwarzających kawę jest nieprzebrana ilość, jednakże Lavazza nieprzerwanie znajduje się w czołówce tych najbardziej rozpoznawalnych. Mało osób wie, iż...

8 sprawdzonych sposobów na lepsze pozycje i pozycjonowanie w Google

Dzisiaj przedstawię sprawdzone sposoby na poprawę widoczności strony w wyszukiwarce Google, które można zastosować dla każdego serwisu, w tym sklepu...

Kochasz góry i lubisz wysiłek? Zapisz się na wycieczki dla aktywnych!

Rozróżnia się dwa rodzaje ludzi: pierwsi kochają czas wolny spędzać na błogim lenistwie, a drudzy w każdy dzień urlopu muszą...

Co to jest SEO?

Czy wiesz, że skuteczne pozycjonowanie stron internetowych może zapewnić stały napływ klientów dla Twojego biznesu? Zastanawiasz się, od czego zacząć...

Gdzie na kajaki? 5 pomysłów

Gdzie na kajaki? Jeśli w tym sezonie chcielibyście wybrać się na szlak wodny, a nie macie na to konkretnego pomysłu,...